Skolor

Fotografi av barn och elever
Grundskolan
Grundskolan har 9 årskurser.
I Härnösand är grundskolan indelad i 5 områden som kallas rektorsområden.
Det är Norra, Solen, Västra, Brännan och Geresta.
 
I Härnösand finns också Kristinaskolan som är en statlig grundskola för döva/
hörselskadade barn och ungdomar.
 
I Härnösand finns också friskolor. Friskolor ägs inte av kommunen. Häggdånger byskola och Kastellskolan är friskolor.

De flesta grundskolor har även förskoleklass. Förskoleklass börjar barn i vid 6 års ålder. Vid 7 års ålder börjar barnen i grundskolan.
 
Flera av skolorna har också fritidsverksamhet s.k. fritids. Dit kan barnen gå efter skolan tills föräldrarna slutar sitt arbete.

Sidansvarig:
Hitta rätt
Härnösands kommun   |   871 80 Härnösand   |   Telefon: 0611-34 80 00   |   Fax: 0611-34 80 70   |   Besöksadress: Rådhuset, Nybrogatan 8   |   Plats på kartan