Att värna de demokratiska värdena genom att sammanlänka värdegrundsfrågor, styrdokument, teorier och litteratur med den vardag pedagogerna befinner sig i tillsammans med barnen. Bevaka hur dessa värden genomsyrar verksamheten.
Att i samarbete med skolledningen utveckla den pedagogiska verksamheten. Tillsammans med rektorerna hålla i övergripande delar såsom organisation och arbetssätt, stödja pedagogerna i kvalitetsredovisningar och lokala arbetsplaner.
Att driva lärgrupper/utvecklingsgrupper, till exempel Pedagogiska rådet, workshops på Regnbågen. Hålla sig á jour i den senaste forskningen, Ta fram litteratur och fortbildningsområden som är aktuella.
Att ta emot barngrupper, arbetslag och studiebesök i regnbågen.
Att delta i nätverket Förskoleforum i kommunen. Samverka med andra pedagogistor och inspirera till möten förskolor emellan och till ökad samverkan med föräldrar och övriga samhället.
Att delta på arbetslagens reflektionstid, arbeta för en reflekterande kultur, ställa frågor, vara tankeväckare, igångsättare, ge nya infallsvinklar, uppmuntra och stödja pedagogerna. Ser till att tid och fokus hålls, att allas röst blir hörd och att minnesanteckningar skrivs, förvaras och följs upp.
Särskilt ansvara för att tillsammans med övriga pedagoger:
Bevaka att lärprocesser synliggörs och fortgår, genom att verksamheten och projekten, observeras, reflekteras, genomförs och utvärderas med hjälp av pedagogisk dokumentation. Dokumentationer och miljön ska visa vilket lärande som pågår på förskolan.
Arbeta för att den pedagogiska verksamheten struktureras efter det pedagogiska året.
Ständigt reflektera kring barnens miljö och möjlighet att mötas, uppleva, förundras, undersöka och utveckla olika uttryckssätt och reflektionsformer genom de ”100 språken”.
Stödja ett gemensamt utforskande hos barn, föräldrar och pedagoger genom arbete med undersökningsbara projekt. Hjälpa till att begränsa, fördjupa, analysera, sammanfatta och gå vidare.
Reflektera kring vårt förhållningssätt, arbetssätt, vår barnsyn, kunskaps- och lärandesyn.
Att vårdnadshavare får ta del av fyra verksamhetsbrev per år som även arkiveras på förskolan i kvalitetssäkringspärmen samt digitalt.