Matförgiftning

Har du blivit matförgiftad?

Har du blivit sjuk efter att ha ätit ute på restaurang eller efter att du ätit mat som du köpt i livsmedelsbutik?

Då ska du kontakta oss på Samhällsförvaltningen och göra en anmälan. Desto tidigare vi får din anmälan desto större möjligheter har vi att utreda vad som har hänt och därigenom hindra att andra blir sjuka.

Kom även ihåg att kontakta läkare om dina besvär är allvarliga eller inte går över.

Tänk på att vi behöver veta:

  • var måltiden ägde rum, datum och tid.
  • vad måltiden bestod av (inklusive dryck).
  • hur många som åt och hur många som blev sjuka.
  • tidpunkt för insjuknandet.
  • symptom.
  • vad du har ätit det senaste dygnet samt om du den senaste veckan ätit risklivsmedel (till exempel hallon, ostron).
  • om läkare kontaktats.

Klagomål   

Om du har klagomål på livsmedelshanteringen i en butik eller restaurang gör vi en utredning. Det är också bra om du vänder dig direkt till företaget. Om du har köpt en vara som är dålig, kontakta i första hand butiken eller tillverkaren. Är du inte nöjd med företagets åtgärd, kontakta oss.
 
Om du vill lämna ett klagomål på en vara är det bra att vara så specifik som möjligt, ange varför du inte är nöjd, namnet på varan, tillverkare, datum och eventuellt löpnummer / batchnummer.