Järnvägsviadukten rivs och ersätts av en ny

Nu startar arbetena med att byta ut järnvägsviadukten i centrala Härnösand. Den är byggd 1932 och i så dåligt skick att den måste rivas och ersättas av en ny. Projektet beräknas ta ungefär ett år.

Järnvägsviadukten i Härnösand.

Brobygget kommer att påverka Härnösandsborna framför allt genom att bron stängs av för trafik under drygt nio månader, från den 1 oktober till den 5 juli nästa år. På den västra sidan av bron blir det stopp för all biltrafik mellan Säbråvägen och Kaptensgatan. Däremot är det öppet för gång- och cykeltrafikanter förbi byggplatsen.

På den östra sidan är bara själva järnvägsviadukten avstängd. Det blir alltså fortsatt möjligt att köra upp på E4 för trafikanter som kommer Järnvägsgatan norrifrån, från Härnösand Central.

– Det innebär förstås att trafikmängden ökar på andra sträckor, framför allt på Stationsgatan, Bondsjöleden, Ådalsvägen och Kaptensgatan. Vi hoppas på överseende med de besvär som det orsakar, säger Staffan Gilliusson, projektledare på Härnösands kommun.

Byggprojektet innebär också totalt tre tågstopp för arbeten som inte kan göras när tågen kör förbi. Det första och längsta pågår i 14 dagar, 8-21 oktober. De andra tågstoppen blir två dagar i mitten av december 2018 och fyra dagar i början av juni 2019.

Allra först görs markarbeten vid sidan om bron för högspänningskablar och VA-ledningar samt att bäcken från Gådeåberget till Nattviken ska ledas om i platsrör under mark. Tyvärr måste då en cirka 60 år gammal ek som står på platsen tas ned.

– Men vi ska plantera två nya ekar och låta det gamla trädet ligga kvar i några år så att de organismer som lever i eken kan flytta över till de nya, säger Staffan Gilliusson.

Det är Härnösands kommun som äger bron och står för investeringen på 45 miljoner kronor. Eftersom det gäller ett järnvägsområde är det Trafikverket som ansvarar för och genomför byggprojektet. Entreprenör är Svevia.

Här kan du följa projektet