Publicerad 2020-02-12

Kraftig ökning av bussresor

kvinna håller upp en bamderoll med texten "Ta planeträddaren till jobbet"

Resandet med kollektivtrafiken har ökat rejält sedan Härnösandskortet och Barnkortet infördes. Resandet med stadstrafiken har ökat med 43 procent och klart flest resenärer har linje 24 mellan Bondsjöhöjden och Gånsviksdalen. Där ska nu ytterligare en buss sättas in och vissa turer förlängs även till hästsportarenan.

Det var sommaren 2018 som Härnösandskortet för 50 kronor i månaden infördes. Samtidigt blev det gratis för alla barn och ungdomar att åka buss med Barnkortet.

Sedan dess har resandet ökat kraftigt. Från januari till sista oktober har Härnösandsborna gjort nästan 600 000 resor. Det är en ökning med 43 procent jämfört med motsvarande period 2017 (att jämförelsen gäller 2017 beror på att det då inte fanns några subventioner alls). Största ökningen finns på linje 58 med 105 procent, men klart flest resenärer har linje 24.

− Det är en lång linje som passerar flera platser som många ska till, bland annat våra två högstadieskolor. Det har gjort att vi har haft en del problem med förseningar, säger trafikchefen Ulf Andersson.

Det ska nu avhjälpas genom att en extra buss sätts in från och med den 15 december. Tidtabellen ändras inte, men med en extra buss ska tidtabellen kunna hållas. Turen förlängs då också till Härnösand Hästsport Arena under alla eftermiddagsturer och för avstigande på förmiddagarna.

− Det önskemålet har funnits länge och det känns bra att nu kunna erbjuda det, säger Ulf Andersson.

Även linje 58 har haft problem med förseningar och därför har sträckningen ändrats så att den nu går via Volontärvägen i stället för Brännavägen och Frideborgsgatan på sin väg från Eriksdal mot centrum.

Landsbygdstrafiken har också ökat, med 19 procent jämfört med 2017.

− Där finns det potential att öka betydligt mer. Om du bor på landsbygden och kan busspendla till jobbet så finns det mycket pengar att spara, säger Ulf Andersson.

− Det är glädjande att den första satsningen på kollektivtrafik fallit så väl ut. Nu analyserar vi hur hela linjenätet kan utvecklas. Först på tur står landsbygdstrafiken norrut där vi inför anropsstyrd trafik nästa år, säger samhällsnämndens ordförande Knapp Britta Thyr (MP).