Publicerad 2018-12-03

Nya turistservicen i Höga Kusten lyfts fram som gott exempel

Högakustenbron speglar sig Ångermanälven på kvällen.

Sommaren 2017 gjordes en gemensam nysatsning på turistservicen i Höga Kusten. De fyra kommunernas turistbyråer ersattes av ett säsongsöppet turistcenter vid Högakustenbron, 40 infopoints, mobil turistservice och ökad digital närvaro.

Nu är Höga Kusten inbjuden till branschorganisationen Visitas destinationsdagar som ett gott exempel.

– Vi ska berätta om hur vi jobbar med att finnas där besökarna är, både fysiskt och digitalt, och hur vi anpassar vår service efter deras behov, säger Maria Lundkvist, verksamhetsledare på Höga Kusten Turistservice.

En infopoint är en bemannad turistserviceplats som alltid är en del av en annan verksamhet, till exempel ett hotell eller ett välkänt besöksmål. Statistiken från i somras visar att 60 procent av infopointsen hade fler besökare än förra året och 23 procent hade lika många. Turistcentret vid Högakustenbron hade tvärtom färre besökare, trots att det totala antalet besökare på Hornöberget var större än i fjol.

– Det visar att fler och fler söker sin information digitalt och många gånger innan de kommer till Höga Kusten, säger Maria Lundkvist.

En annan framgång är den mobila turistservicen som sätts upp vid bland annat Birkas kryssningar till Härnösand och vid större arrangemang som till exempel O-ringen i Örnsköldsvik.

Fler och fler destinationer anpassar sin turistservice efter den här modellen, men Höga Kusten var tidigt ute och får nu alltså visa upp sig som ett gott exempel för Visita, bransch- och arbetsgivarorganisationen för besöksnäringen.

– Det är väldigt roligt att vi får dela med oss av vår satsning. Många är nyfikna på vårt arbete och vi tar regelbundet emot andra destinationer som vill träffa oss och våra många duktiga entreprenörer. Det är viktigt att komma ihåg att vi är många som tillsammans arbetar med varumärket Höga Kusten, säger Peter Holmqvist, vd på Höga Kusten Destinationsutveckling.