Publicerad 2019-12-16

Lussetåg, bullrekord och hockeyderby

Decemberfrukosten inleddes som traditionen bjuder med ett stämningsfullt luciatåg, den här gången med Musiklinjen Kapellsberg. Därefter fick publiken möta systrarna Engström på Gulf och representanter för Modo Hockey och Timrå IK. Dessutom om kommunens satsning på 160 företagsbesök under våren.

Gäster på scenen under företagsfrukost i november 2019

Angelica och Sophie Engström, Gulf och Engströms Bakery & Deli, Modos vd Johan Widebro, Timrås marknadschef Martin Romö, Musiklinjen Kapellsbergs luciatåg och nya näringslivschefen Petra Forsström med politikerna Andreas Sjölander och Christina Lindberg var gäster på scenen.

Nya näringslivschefen Petra Forsström har som mål att tillsammans med politikerna Andreas Sjölander och Christina Lindberg besöka 160 företag under våren.

− Jag hoppas på en bra dialog för att öka insikten i de lokala företagens möjligheter och utmaningar och hur vi tillsammans kan skapa förutsättningar för ett starkt näringsliv nu och i framtiden, säger Petra Forsström.

− Våra företag är livsviktiga för Härnösand. Att det finns företag som lever och utvecklas är grunden för vår välfärd, säger Andreas Sjölander.

− Kommunens uppgift är att ge bra förutsättningar för företagen att bli framgångsrika, säger Christina Lindberg.

Sedan Kristina Engström och hennes döttrar Angelica och Sophie tog över Gulf på Södra vägen har det som då bara var en bensinmack utvecklats till något mycket, mycket mer.

− Vi insåg att vi måste hitta något annat än bensin att tjäna pengar på, säger Angelica Engström.

Det blev fika och mat och där är det få som slår familjen Engström. Förra året sålde Gulf 51 000 semlor, varav 7 200 på själva fettisdagen.

− Vi har alltid som mål att bli bäst på det vi gör. Vårt problem är att vi hela tiden har så mycket idéer att vi inte hinner genomföra dem, säger Sophie Engström.

På isen är Modo Hockey och Timrå IK bittra fiender, men vid sidan om hjälps de åt kring många saker.

− Vi tittar till exempel mycket på hur Modo jobbar med damhockeyn medan de kan få tips och råd av oss om andra saker, säger Timrås marknadschef Martin Romö.

Han lovar också att jobba mer mot Härnösandsföretagen framöver.

− Vi har tappat vår närvaro i Härnösand de senaste åren, men det ska vi ändra på.

Även Modos vd Johan Widebro vill öka samarbetet med Härnösandsföretagen.

− När jag började för tre år sedan gjorde vi ett omtag kring hela vårt arbete med sponsorer. Nu är vi ute mycket mer och träffar företag för att bygga relationer och det gäller även Härnösand.

Nästa frukost är den 17 januari 2020.