Kommunstyrelsens arbetsutskott på besök hos McDonalds

Göran Kejerhag, Nemat Naorosi och Jorj Dirartynian.

Göran Kejerhag söker medvetet personal med ursprung i andra länder. Nemat Naorosi från Afghanistan och Jorj Dirartynian från Syrien är två av dem han hittat.

Med drygt 30 anställda och en omsättning på 18 miljoner kronor är McDonalds Härnösands i särklass största restaurang.

– Efter branden 2013 har vi ökat omsättningen med 50 procent, berättade ägaren Göran Kejerhag när kommunstyrelsens arbetsutskott var på besök.

Han betonar att branden var en allt igenom tråkig händelse som han inte vill uppleva igen. Men den gjorde trots allt att han fick en större och modernare restaurang med bättre miljö för både gäster och personal.

Göran har varit företagare i 27 år, först tio år på Nybrokällaren och sedan 1999 på McDonalds. De flesta av hans anställda är unga och har sitt första riktiga jobb hos honom.

Politiker i kommunstyrelsens arbetsutskott på besök hos McDonalds i Härnösand.

Politikerna i kommunstyrelsens arbetsutskott fick höra om McDonalds historia i Härnösand, från starten 1999 via branden 2013 och till dagens läge.

Han har också medvetet satsat på att anställa människor med ursprung i andra länder.

– Vi har elva olika språk bland personalen. Jag vill att restaurangen ska spegla samhället och att alla ska kunna känna sig hemma när de kommer hit. Det är bra för affärerna.

Alla anställda måste dock kunna kommunicera på svenska och att hitta rätt personer är en av hans utmaningar.

– Det är väldigt tydligt att det går fortare för dem som har en utbildning med sig. De har lättare för att ta instruktioner och lär sig snabbt. Å andra sidan känns det ibland väl hetsigt i dagens samhälle. Det kanske måste få ta lite tid ibland innan man kan bli jätteproduktiv.

Göran Kejerhag

Göran Kejerhag

En annan utmaning är tillgängligheten.

– Är det minsta problem att ta sig hit med bilen så tappar jag försäljning. Så idén att göra Nybrogatan smalare är jag starkt emot.

Göran efterlyser också ett närmare samarbete med gymnasiets restaurangprogram.

– Eleverna där får gärna komma hit och praktisera. Men vi räknas kanske inte som en ”riktig” restaurang.

Trenden bland kunderna är att det vita köttet ökar. De vegetariska alternativen kommer också mer och mer, men ligger fortfarande på en jämförelsevis låg nivå. Nästa stora steg för Göran, och alla andra McDonalds-restauranger, är att bygga om köket för att kunna bredda menyn.

– Det är en stor satsning. Vi ska investera ungefär 1,7 miljoner kronor, säger Göran Kejerhag.