Härnösand får drygt en miljon kronor till välfärdsteknik

Härnösands kommun får drygt en miljon kronor av Socialstyrelsen till att arbeta med och köpa in så kallad välfärdsteknik. Det kan handla om automater eller appar i telefonen som påminner om när läkemedel ska tas, olika slags larm eller möjlighet för personalen att föra journal via mobilen.

– Det här känns jättebra. Med teknikens hjälp kan vi göra så att äldre personer och personer med funktionsnedsättning kan bli mer delaktiga, självständiga och uppnå högre livskvalité. Idag finns mobila trygghetslarm som möjliggör för människor att röra sig mera fritt. Med dessa larm kan både den enskilde och närstående känna trygghet även när förmågan att orientera sig sviktar, säger Agneta Nordström, socialchef i Härnösands kommun.

Exempel på välfärdsteknik

  • Automat i hemmet som påminner om när läkemedel ska tas och hjälper till att dosera rätt. Påminnelsen kommer som ett pip och tar du inte medicinen får personal ett meddelande och kollar upp varför.
  • Larmmatta som signalerar när en person har gått upp ur sängen eller lämnat rummet och eventuellt kan behöva hjälp.
  • Positioneringslarm som visar var en person befinner sig som kan ha gått vilse.
  • Mobil journalföring.
  • Videosamtal mellan personal och vårdtagare. Det kan ge mindre restid och ge tid över som kan läggas på andra arbetsuppgifter.

Härnösands kommun har redan påbörjat satsningar på välfärdsteknik, till exempel mobil journalföring, tillsynskameror, trygghetslarm, nyckelfria lås och e-tjänster.

– Pengarna från socialstyrelsen ger mer kraft i de satsningar som vi redan påbörjat, säger Agneta Nordström. De ger också möjlighet till nya satsningar. Exakt vilka det blir ska vi bestämma tillsammans utifrån olika verksamheters behov. Vi kommer också att ta initiativ till dialog med pensionärsorganisationerna och Riksförbundet för social och mental hälsa (RSMH) för att få deras synpunkter. Många äldre idag frågar efter den teknik som finns på marknaden.

Bättre arbetsmiljö

Välfärdsteknik kan också bidra till en bättre arbetsmiljö.

– Kan du skriva journalanteckningar i direkt i anslutning till ett uppdrag hos en brukare minskar risken för stress över att du ska glömma bort att anteckna något viktigt, säger Agneta. Personal som jobbar med mobil journalföring säger också att det blir en tydligare känsla av nöjdhet då de kan slutföra hela uppdraget på en gång, besök, eventuell vård och journalföring. Direkt journalföring ger också brukaren möjlighet att vara delaktig i det som antecknas och vårdpersonalen kan känna trygghet i att journalen är uppdaterad med den senaste information.

Det är regeringen som har sett att det finns behov att investera mer i välfärdsteknik. De satsar därför 350 miljoner kronor och Socialstyrelsen har fått i uppdrag att fördela pengarna.