Solstrålens förskola

På Solstrålens förskola vill vi att alla ska känna sig välkomna när de kommer till oss. Vi vill att stora som små ska känna att de får ett bra bemötande av pedagogerna. Vi fokuserar på vad barnen kan och ger utmaningar utifrån deras olika förmågor.

Vår förskola ligger vackert belägen med utsikt över Södra sundet. Vi har nära till Gådeåparken med gröna ytor, stenlabyrint, klätterträd och en sandstrand. Vi har promenadavstånd till bibliotek, parker och Technichus.

Är ni nyfiken på vår verksamhet är ni välkomna att kontakta förskolechef.

Aktuellt

Fortbildningsdagar den 7 januari och 17 juni 2019.
All ordinarie personal är på utbildning. Om Ni har behov av barnomsorg denna dag meddelar ni förskolechefen så snart som möjligt, dock senast en vecka före datumet. Barnomsorgen kan komma att samordnas.

Kontaktinformation till förskolan

Guldet
Telefon: 070-384 61 12, 0611-34 86 54

Klimpen
Telefon: 070-297 89 27, 0611-34 86 54

Stjärnan
Telefon: 070-131 80 14

Safiren
Telefon: 070-283 16 73

Förskolechef
Ulrika Ellenberg
Telefon: 073-275 40 42
E-post: ulrika.ellenberg@harnosand.se

Besöksadress
Södra vägen 3-5
871 40 Härnösand

Avdelningar

Fördelning på avdelningar

Namn

Ålder

Guldklimpen

1-2 år

Stjärnsafiren

3-5 år

Våra två avdelningar är indelade i grupper. Guldklimpen blir uppdelad som Guldet och Klimpen, Stjärnsafiren är uppdelad i Stjärnan och Safiren.

Våra lärmiljöer

Vi har utsikt över havet och på sommaren se vi båtarna som åker förbi. En badstrand ligger nära där vi badar när vädret tillåter eller så undersöker vad vi hittar i vattnet och runtomkring. Vi har en kuperad och varierad gård som utmanar barnens motoriska färdigheter året runt. En egen backe att åka madrass i och stora ytor för fotboll, bandy och fri lek finns på gården.

Vi har fått bidrag från boverket och vår fastighetsägare Hemfosa som gör att vi har möjlighet att utveckla vår gård utomhus.

På gården finns en stor sandlåda, ett klätterhus med rutschkana och en klätterstam i slänten.

Föräldrainflytande

Vi har vardagliga samtal med vårdnadshavare om hur dagen varit för deras barn. Vi lyssnar på eventuella önskemål och går dom till mötes så långt det är möjligt.

Vid behov använder vi oss av tolk i samtal så att båda parter får möjlighet att göra sin röst hörd.

För att vårdnadshavare ska få en bättre inblick i vår verksamhet och läroplan skickar vi ut ett verksamhetsbrev fyra gånger per år. I brevet kan man läsa vad barnen har fått möta för nya utmaningar och vad de har lärt sig tillsammans.

Vi erbjuder både inskolnings- och utvecklingssamtal 1 -2 gånger per år.
Varje höst bjuder vi in till ett föräldramöte.

Vårdnadshavare är varmt välkomna att besöka vår verksamhet under dagen, men efter överenskommelse med pedagogerna!

Inskolning

Inskolningen är barnets första möte med förskolan och vi vill erbjuda en lugn, trygg och rolig start. Genom att ha en föräldraaktiv inskolning gör vi föräldrarna delaktiga i verksamheten.

Vår inskolning brukar vara i minst 3 dagar men den kan se olika ut beroende på hur det går för barnet. Vissa barn kan behöva längre tid för att bli trygg på förskolan

Kläder på förskolan

Här är en lista på kläder vi önskar att ni har på förskolan för att vi ska kunna vara ute med barnen. Barnens kläder ska vara märkta med namn.

Kläder att ha på förskolan

Höst och vår

Vinter

Sommar

Fodrade stövlar

Vinterfodrade stövlar

Springskor

Tunnare mössa

Varm mössa

Solhatt/keps

Tunnare vantar med tumme

2 par varma handskar med tumme

Solskyddsfaktor

Fodrade galonhandskar

Halskrage

Kort- och långärmad tröja

Fleecekläder

Overall

Ofodrade stövlar

Regnkläder gärna fodrat

Raggsockar

Regnkläder


Hjälm med grönt spänne


 

Extra kläder

Antal

Kläder

2 st.

Tröjor med lång ärm

2 st.

Tröjor med kort ärm

3 par

Byxor

3 par

Strumpor

3 st.

Kalsonger eller trosor för de som inte använder blöja

Hållbar utveckling

Grön Flagg är en miljöutmärkelse som man får av Håll Sverige Rent. Tillsammans med cirka 2200 andra förskolor och skolor uppfyller vi de kriterier som Håll Sverige Rent upprättat. Tillsammans med barnen arbetar vi för att förebygga och motverka nedskräpning. Vi källsorterar, använder återbruk och sopsorterar matavfall. På förskolan har vi en egen sopstation där barnen får vara med och sortera.

Förskolan arbetar för hållbar utveckling där våra barn i tidig ålder lär sig att värna om samt utveckla respekt och omsorg för allt levande.

Vi arbetar för en giftfri förskola, bl.a. har vi rensat bort gamla leksaker. Vid inköp är det viktigt att materialet är giftfritt och miljövänligt.

Mer om vår verksamhet

Våra värdegrundsord:

  • Mångfald – ta tillvara på allas olikheter och förmågor.
  • Lustfyllt lärande - väcka barnens nyfikenhet och viljan att lära.
  • Trygghet - en förutsättning för lärande.

Verksamhet

Vi erbjuder en god pedagogisk verksamhet och miljöer som bjuder in barnen till lek, väcker nyfikenhet och där barnen får möta nya utmaningar.

På vår förskola arbetar vi med lyhördhet, respekt och omtanke för varandra. Det gör vi för att varje barn och vårdnadshavare ska uppleva en trygg, lärorik och rolig tid med oss.

Vi arbetar utifrån förskolans läroplan och erbjuder varierade aktiviteter för barnen, både inne och utomhus. På förskolan får barnen möjligheter till olika utmaningar där deras fantasi och förmågor ses som viktiga utgångspunkter. Barnen får möta olika former av skapande så som sång och musik, rörelse och konstruktion m.m. De får även möta programmering och digital teknik i olika former, samt utforska kemi och fysik med enkla experiment.

Leken är viktig för barnets språkutveckling. I leken utvecklar barnen sin sociala kompetens, samarbetsförmåga, språk och fantasi. Alla barn ska få möjlighet att utveckla sitt språk utifrån sina egna förutsättningar och i sin egen takt.

Vi använder oss av pedagogisk dokumentation i arbetet med att utveckla och kvalitetssäkra verksamheten. 

Pedagogistans roll och uppdrag

Att värna de demokratiska värdena genom att sammanlänka värdegrundsfrågor, styrdokument, teorier och litteratur med den vardag pedagogerna befinner sig i tillsammans med barnen. Bevaka hur dessa värden genomsyrar verksamheten.

Att i samarbete med skolledningen utveckla den pedagogiska verksamheten. Tillsammans med förskolecheferna hålla i övergripande delar såsom organisation och arbetssätt, stödja pedagogerna i kvalitetsredovisningar och lokala arbetsplaner.

Att driva lärgrupper/utvecklingsgrupper, t.ex. Pedagogiska rådet, workshops på Regnbågen. Hålla sig a´jour i den senaste forskningen, Ta fram litteratur och fortbildningsområden som är aktuella.

Att ta emot barngrupper, arbetslag och studiebesök i regnbågen.

Att delta i nätverket Förskoleforum i kommunen. Samverka med andra Pedagogistor och inspirera till möten förskolor emellan och till ökad samverkan med föräldrar och övriga samhället.

Att delta på arbetslagens reflektionstid, arbeta för en reflekterande kultur, ställa frågor, vara tankeväckare, igångsättare, ge nya infallsvinklar, uppmuntra och stödja pedagogerna. Ser till att tid och fokus hålls, att allas röst blir hörd och att minnesanteckningar skrivs, förvaras och följs upp.

Särskilt ansvara för att tillsammans med övriga pedagoger:
Bevaka att lärprocesser synliggörs och fortgår, genom att verksamheten och projekten, observeras, reflekteras, genomförs och utvärderas med hjälp av pedagogisk dokumentation. Dokumentationer och miljön ska visa vilket lärande som pågår på förskolan.

Arbeta för att den pedagogiska verksamheten struktureras efter det pedagogiska året.
Ständigt reflektera kring barnens miljö och möjlighet att mötas, uppleva, förundras, undersöka och utveckla olika uttryckssätt och reflektionsformer genom de ”100 språken”.

Stödja ett gemensamt utforskande hos barn, föräldrar och pedagoger genom arbete med undersökningsbara projekt. Hjälpa till att begränsa, fördjupa, analysera, sammanfatta och gå vidare.

Reflektera kring vårt förhållningssätt, arbetssätt, vår barnsyn, kunskaps- och lärandesyn.

Att vårdnadshavare får ta del av fyra verksamhetsbrev per år som även arkiveras på förskolan i kvalitetssäkringspärmen samt digitalt.