Kvalitetsarbete

Begreppet god kvalitet innefattar bland annat rättssäkerhet, bemötande, delaktighet och att socialtjänstens insatser ges i enlighet med de mål och övriga bestämmelser som socialtjänstlagen och kommunens egna riktlinjer anger.

Av socialtjänstlagen (SoL) framgår att kommunens socialtjänst ska erbjuda tjänster av god kvalitet. En liknande lydelse finns i lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Av båda lagarna framgår också att kvaliteten systematiskt och fortlöpande ska utvecklas och säkras.

I boxarna nedanför finns information om det kvalitetsarbete som berör samtliga verksamheter inom Socialförvaltningen. I menyn till höger presenteras de kvalitetsdokument som rör specifika verksamheter.

Kvalitetsnyckeltal

Rådet för främjandet av kommunala analyser, RKA

RKA är en ideell förening som bildats i samarbete mellan staten och Sveriges Kommuner och Landsting. Verksamheten startade den 1 januari 2006 med uppdraget att underlätta uppföljning och analys av olika verksamheter i kommuner och landsting. RKA ska även främja jämförelser mellan kommuner och mellan landsting.

Kommunen publicerar frivilligt uppgifter som kan bli ett ytterligare stöd i arbetet med jämförelser på lokal nivå. På sikt kan det också bidra i det arbete som bedrivs på nationell nivå för att utveckla och förbättra underlaget för uppföljning och jämförelser, bland annat inom ramen för Öppna jämförelser.

De områden som redovisas är följande:

  • Vård och omsorg om äldre
  • Verksamhet för personer med funktionsnedsättning
  • Individ- och familjeomsorg

På Koladas webbplats kan du ta del av en kommuns resultat.länk till annan webbplats

Lex Sarah

Rapporteringsskyldighet enligt Socialtjänstlagen (SoL) 14 kap. 2-7 §§ och
Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) 24 a -g §§

Alla som arbetar med service och omsorg är skyldiga att rapportera missförhållanden där brukaren på något sätt misstänks fara illa. Det gäller anställda, uppdragstagare, praktikant eller motsvarande under utbildning och deltagare i arbetsmarknadspolitiskt program.

Övergrepp som ska rapporteras kan vara om personalen använder hårda tag, hotar och skrämmer den enskilde. Det kan handla om

  • fysiska övergrepp som till exempel slag, nypningar eller skakningar
  • psykiska övergrepp som till exempel bestraffningar, hot, trakasserier eller kränkningar
  • sexuella övergrepp som till exempel antydningar av olika slag
  • ekonomiska övergrepp som till exempel stöld, förskingring eller utpressning

Det räcker med att någon misstänker att det finns allvarliga brister i omsorgen eller att det sker övergrepp för att en rapport ska göras. Om ett missförhållande eller en påtaglig risk för ett missförhållande bedöms som allvarligt ska det anmälas till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

För ytterligare information, se Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om lex Sarah, SOSFS 2011:5.

Länk till Socialstyrelsens hemsida.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Länk till IVO:s hemsida.länk till annan webbplats

Kvalitets- och patientsäkerhetsberättelse 2018

Kvalitetsberättelse
I Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:9) om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete finns följande allmänna råd till 7 kap 1§ Vårdgivare som omfattas av 1 kap. 1 § 1 och 2 eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS bör med dokumentationen som utgångspunkt varje år upprätta en sammanhållen kvalitetsberättelse av vilken det bör framgå

  • hur arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet har bedrivits under föregående kalenderår
  • vilka åtgärder som har vidtagits för att säkra verksamhetens kvalitet
  • vilka resultat som har uppnåtts

Berättelsen bör ha en sådan detaljeringsgrad

  • att det går att bedöma hur arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra kvaliteten har bedrivits i verksamhetens olika delar och
  • att informationsbehovet hos externa intressenter tillgodoses


Patientsäkerhetsberättelse
Vårdgivaren (Socialnämnden, Härnösands kommun) ska enligt Patientsäkerhetslagen upprätta patientsäkerhetsberättelse.

Berättelsen ska innehålla:

  • hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående kalenderår.
  • vilka åtgärder som utförts för att öka patientsäkerheten
  • vilka resultat som har uppnåtts


Här finns Kvalitets- och patientsäkerhetsberättelsen för 2018 i sin helhet.PDF (pdf, 1.3 MB)