Anmäl oro

Känner du oro för någon elller misstänker att någon far illa. Då kan du göra en orosanmälan till kommunen. Du kan vara anonym.

Anmälan om oro för barn och unga

Misstänker du att ett barn far illa? Då bör du göra en anmälan om oro till kommunen. Du kan vara anonym.

För att socialtjänsten ska få information om barn som de kan behöva hjälpa rekommenderas att alla som misstänker att ett barn far illa att anmäla det till socialtjänsten. För att göra en anmälan behöver du inte veta säkert att något är fel, det räcker att du har en misstanke eller känner oro för barnets situation. Du kan vara anonym när du gör en anmälan, men det kan vara värdefullt om du uppger dina kontaktuppgifter.

Yrkesverksamma som arbetar med barn och unga är skyldiga enligt lag att göra en orosanmälan om de i sitt arbete misstänker att ett barn far illa till.

På Socialstyrelsens webbplats finns information till dig som anmälningsskyldig enligt lag.länk till annan webbplats

Om du är osäker på om situationen är sådan att en orosanmälan ska göras kan du först ringa och diskutera situationen med socialtjänsten utan att avslöja barnets identitet. Om du däremot berättar vilket barn det gäller så kan socialtjänsten behöva hantera samtalet som en anmälan.

Så här gör du en anmälan

Det finns inga formella krav på hur en orosanmälan ska vara utformad. Om du vill använda en anmälningsblankett finns det att ladda ner på denna sida:
www.orosanmalan.selänk till annan webbplats

Orosanmälan kan skickas till socialtjänsten via post eller fax. Du kan också ringa till socialtjänsten och göra en muntlig orosanmälan.

Som privatperson har du möjlighet att vara anonym men det förutsätter att du inte berättar vem du är när du kontaktar socialtjänsten. Det är då viktigt att du inte uppger ditt namn, telefonnummer eller skickar anmälan via e-post.

Har du anmälningsplikt i din yrkesroll kan du inte göra anonyma anmälningar. Anmälan bör vara skriftlig och barnets namn, personnummer, telefonnummer och eventuellt tolkbehov bör framgå i anmälan.

Vid en anmälan är det socialsekreterare vid Barn-och familjeenheten som arbetar med att utreda situationen och avgöra vilket stöd eller skydd som barnet eventuellt behöver. Utifrån den sekretess som finns inom socialtjänsten får du som privatperson inte rätt att veta vad din orosanmälan lett till. Om du efter en tid fortfarande upplever oro för barnet trots att du tidigare gjort en orosanmälan bör du göra en ny orosanmälan till socialtjänsten.

Socialtjänsten får däremot informera de yrkesverksamma med anmälningsplikt som har gjort en orosanmälan om att utredning har inletts, inte har inletts eller redan pågår. En förutsättning för att lämna ut sådan information till anmälaren är att socialtjänsten inte bedömer att det är olämpligt.

Frågor från socialtjänsten vid orosanmälan

När du gör en orosanmälan till socialtjänsten är det bra om du kan försöka svara på dessa frågor:

  • Vad är du orolig för?
  • Vad är det som gör att du känner oro för barnet?
  • På vilka sätt tycker du att det visar sig att barnet far illa?
  • Vad var det som gjorde att du ringde/anmälde just nu?
  • Hur länge har det funnits oro för att barnet far illa?
  • Vad skulle kunna hända om inget görs?
  • Var befinner sig barnet just nu?
  • Tror du att det är en akut fara för barnet? Om ja, hur då?
  • Finns det andra barn i familjen? Om ja, ange vilka och ålder.
  • Är det något särskilt vi behöver tänka på inför att ta kontakt med barnet eller vårdnadshavarna?
  • Känner barnet till att anmälan är gjord?
  • Känner vårdnadshavarna till att anmälan är gjord?
  • Skulle du kunna tänka dig att medverka vid ett möte för att diskutera anmälan tillsammans med barnet och vårdnadshavarna?

Vad händer efter anmälan?

Efter att du gjort en orosanmälan till socialtjänsten gör socialsekreteraren en omedelbar skyddsbedömning och bedömer om barnet behöver skyddas från något eller någon omedelbart. Inom 14 dagar ska en förhandsbedömning göras och efter det beslutas om en utredning ska inledas.

Målet med utredningen är att i samverkan med barnet och föräldrarna komma överens om vad som är bäst för barnet. Alla socialsekreterare arbetar under sekretess. Bara de som berörs har rätt att ta del av det som framkommer under en eventuell utredning.

Kontaktuppgifter

För att göra en orosanmälan kontaktar du Barn- och familjeenhetens mottagningsgrupp.

Socialsekreterare
Telefon:
0611-34 83 05

Socialsekreterare
Telefon:
0611-34 83 94

Du kan även skicka din orosanmälan via post till:
Härnösands kommun
Individ-och familjeomsorgen
871 80 Härnösand

Du kan också skicka din orosanmälan via fax:
Faxnummer:
0611-34 89 98

Du kan alltid kontakta kommunens växel på telefon 0611-34 80 00.

Anmäl oro om missbruk hos vuxen

Känner du oro för missbruksproblematik hos en vuxen? Då kan du göra en anmälan om oro till kommunen. Du kan vara anonym.

Så här gör du en anmälan

Härnösands kommun tar emot anmälningar om vuxna som kan vara i behov av någon form av hjälp eller stöd för sitt missbruk.

Du kan vara anonym när du gör en anmälan, men det kan vara värdefullt för utredningen om du uppger dina kontaktuppgifter. Till exempel om ytterligare uppgifter behövs. Vill du vara anonym ska du inte uppge ditt namn, telefonnummer eller skicka anmälan med e-post eller sms.

Vad händer efter anmälan?

Vid en anmälan är det socialsekreterare vid kommunens Ekonomi– och vuxenenhet som arbetar med att utreda situationen. Socialsekreterare tar inledningsvis alltid kontakt med den person som orosanmälan gäller. En vuxen kan själv välja om den vill ta emot stöd och hjälp eller inte. Endast om den vuxne har allvarliga missbruksproblem finns lagstöd för att driva en utredning mot dennes vilja.

All personal arbetar under sekretess. Bara de som berörs har rätt att ta del av det som framkommer under en eventuell utredning. Det innebär att du som gjort orosanmälan har inte rätt att veta vad din orosanmälan lett till.

Kontaktuppgifter

Om du vill anmäla oro för att en vuxen far illa kontaktar du socialsekreterare på vuxengruppen.

Socialsekreterare
Telefon: 0611-34 87 98

Socialsekreterare
Telefon: 0611-34 83 60

Socialsekreterare
Telefon: 0611-34 82 92

Du kan alltid kontakta kommunens växel på telefon 0611- 34 80 00.

Anmälan om oro för äldre

Känner du oro för en äldre person? Då kan du göra en anmälan om oro till kommunen. Du kan vara anonym.

Härnösands kommun tar emot anmälningar om äldre som kan vara i behov av någon form av hjälp eller stöd. För att göra en anmälan behöver du inte veta säkert att något är fel, det räcker att du har en misstanke eller känner oro för den äldres situation. Om du är osäker kan du först anonymt be om råd utan att berätta vem det gäller.

Du kan vara anonym när du gör en anmälan, men det kan vara värdefullt för utredningen om du uppger dina kontaktuppgifter. Till exempel om ytterligare uppgifter behövs. Vill du vara anonym ska du inte uppge ditt namn, telefonnummer eller skicka anmälan med e-post eller sms.

Vad händer efter anmälan?

Vid en anmälan är det biståndshandläggare vid kommunens Biståndsenhet som arbetar med att utreda situationen. Biståndshandläggaren tar inledningsvis alltid kontakt med den person som orosanmälan gäller. En vuxen kan själv välja om den vill ta emot stöd och hjälp eller inte.

All personal arbetar under sekretess. Bara de som berörs har rätt att ta del av det som framkommer under en eventuell utredning. Det innebär att du som gjort orosanmälan har inte rätt att veta vad din orosanmälan lett till.

Kontaktuppgifter

Biståndsenhetens mottagningstelefon:
Telefon: 0611-34 82 01
Telefontid: Måndag-fredag 08.00 – 09.30