Publicerad

Ny utbildning - gymnasieingenjörer möter industrins efterfrågan

En kille, en tjej och en kille vid en dator.

Från och med höstterminen kan elever som går på teknikprogrammet i Härnösand bygga på med ett fjärde utbildningsår och ta examen som gymnasieingenjör inom produktion och automation.

Satsningen möter en växande efterfrågan på gymnasieingenjörer och har som mål att förse industrin med nödvändig kompetens till den gröna omställningen.

Redan nu har elva elever valt att ta chansen att läsa ett fjärde år till hösten.

- Det här är en av alla de satsningar vi gör i tillsammansanda för att förbereda Härnösand för att växa och ta tillvara på alla de möjligheter som samhällsomvandlingen ger. Runt om i länet görs stora investeringar och etableringar. Efterfrågan på kompetens ökar hela tiden och den här typen av utbildning utgör en viktig pusselbit för att stärka kompetensförsörjningen mot industrin, säger Håkan Ölund, enhetschef Heta utbildningar, Campus Härnösand.

En analys utförd av Mittuniversitetet visar ett stort behov av gymnasieingenjörer i hela Sverige, särskilt med tanke på de större industrisatsningarna i norra Sverige. Det är även en bransch med stora pensionsavgångar de kommande åren.

- Vi ser att vi kan fylla en lucka som finns inom industrin idag. Näringslivet vittnar om att det finns ett behov av ingenjörer men alla behöver inte ha en högskole- eller civilingenjörsexamen. Det finns många arbetsuppgifter som kan utföras av gymnasieingenjörer, säger Jonas Albonius, verksamhetschef för gymnasieskolan.

Införandet av ett fjärde år är resultatet av ett samarbete mellan Härnösands gymnasium, Yrkeshögskolan Heta utbildningar, Mittuniversitetet och näringslivet.

- Alla parter är med i utformningen av utbildningen, vilket säkerställer att eleverna får den kunskap och kompetens de behöver. Utbildningen genomförs också i ett nära samarbete med branschen så att utbildningen ska möter de behov som finns på arbetsmarknaden, säger Håkan Ölund.

Studietiden varvas mellan arbete i skolan och arbetsplatsförlagt lärande, APL, ute på företag. Det ger eleverna goda möjligheter att snabbt komma ut i arbetslivet efter examen. Utbildningen skapar även bra förutsättningar för elever som senare vill studera vidare på Yrkeshögskola eller till högskole- eller civilingenjör.

- För våra elever på Teknikcollege är det här en fantastisk möjlighet. De kan börja jobba direkt efter avslutad utbildning, få några års erfarenhet och sedan välja att studera vidare om de vill det. Industrin är idag en mansdominerad bransch, vilket gör att det känns extra kul att sex av elva elever som börjar utbildningen till hösten är tjejer, säger Therese Arebratt, Teknikcollegesamordnare på Härnösands gymnasium.