Grönbackens förskola

Grönbackens förskola.

Grönbackens förskola ligger på Härnön i ett grönt parkområde vid Brännaskolan med havsutsikt mot norra inloppet av hamnen. På förskolan finns fyra avdelningar med fem barngrupper.

Är ni nyfiken på vår verksamhet är ni välkomna att kontakta rektor.

Information

Fortbildningsdag 2 september och 30 oktober 2019.
All ordinarie personal är på utbildning. Om ni har behov av barnomsorg denna dag meddelar ni rektor så snart som möjligt, dock senast en vecka före datumet. Barnomsorgen kan komma att samordnas.

Kontaktinformation till förskolan

Humlan
Telefon: 0611-34 85 56

Nyckelpigan
Telefon: 0611-34 85 58

Trollebo
Telefon: 0611-34 85 57

Papegojan
Telefon: 0611-34 85 59

Köket
Telefon: 0611-34 85 54

Rektor
Monica Fahlén
Telefon: 072-527 91 74
E-post: monica.fahlen@edu.harnosand.se

Besöksadress
Skolgränd 2
871 31 Härnösand

Fördelning på avdelningar

Namn

Ålder

Humlan

1-2 år

Trollebo

2-3 år

Nyckelpigan

3-4 år

Papegojan

4-5 år

 

Våra lärmiljöer

Våra lärmiljöer skapas utifrån barnens intresse, nyfikenhet, behov och förutsättningar. Vi gör mötesplatser där barnen kan mötas och utbyta erfarenheter och tankar. Vi tror på det kompetenta barnet. Vår förskola vill ge dem möjligheter att utforska, upptäcka och lära tillsammans.

Förskolan har närhet till skog, strand, lekplatser, bibliotek och idrottsanläggning. Vi vistas ute minst en gång per dag.

Föräldrainflytande

På förskolan har vi ett föräldraråd som träffas vid behov. Syftet med det är att skapa en dialog mellan föräldrar, personal och rektor. Vi tar upp aktuella ämnen samt frågor där föräldrar ges möjlighet till inflytande i verksamheten.

Ett föräldramöte hålls varje termin.

Föräldrar är välkomna att besöka sitt barn på förskolan. Vi vill dock att man berättar detta i förväg.

Inskolning

Inskolningen anpassas utifrån varje barns behov och förutsättningar. Den beräknas ta cirka 1-2 veckor. 

Inskolningen börjar med ett besök på förskolan.
En förälder eller båda är närvarande de första dagarna och är med i verksamheten. Föräldern ska vara en trygg punkt som barnet kan återvända till när det behövs.

När barnet känner sig tryggt lämnas det på förskolan av föräldrarna. Föräldrarna måste finnas tillgängliga via telefon och kunna komma tillbaka till förskolan ifall det behövs. Det viktigaste under inskolningen är att skapa trygghet och tillit både för barn och föräldrar.

Kläder på förskolan

Här är en lista på kläder vi önskar att ni har på förskolan för att vi ska kunna vara ute med barnen. Barnens kläder ska vara märkta med namn.

Kläder att ha på förskolan

Höst och vår

Vinter

Sommar

Fodrade stövlar

Vinterfodrade stövlar

Solskyddsfaktor

Tunnare mössa

Varm mössa

Solhatt/keps

Tunnare vantar med tumme

2 par varma handskar

Springskor

Fodrade galonhandskar

Halskrage

Kort- och långärmad tröja

Fleecekläder

Overall

Ofodrade stövlar

Regnkläder gärna fodrat

Raggsockar

Regnkläder

Överdragsbyxor

Hjälm med grönt spänne


Skaljacka

 


 

Extra kläder

Antal

Kläder

2 st.

Tröjor med lång ärm

2 st.

Tröjor med kort ärm

3 par

Byxor

3 par

Strumpor

3 st.

Kalsonger eller trosor för de som inte använder blöja

Hållbar utveckling

Vår förskola är miljöcertifierad och tillsammans med barnen arbetar vi med Grön Flagg. Det är ett program med frågor om hållbarhet från Håll Sverige Rent. Programmet är en del i ett större internationellt nätverk. Varje år arbetar vi med olika teman som ingår i detta program.

Mer information kring Grön Flagg finns att läsa på Håll Sverige Rents hemsida www.hsr.selänk till annan webbplats

Mer om vår verksamhet

Mål

Vår verksamhet formas av att alla ska kunna känna glädje, trygghet och delaktighet. Det gäller alla så som barn, personal och föräldrar. På förskolan ska det vara roligt och lärorikt där leken har en stor betydelse.

Vi vill ta hand om varandras kompetenser, förmågor och olikheter där alla är en tillgång.

Tillsammans vill vi utveckla en bra grund för ett livslångt lärande hos barnen med framtidstro.

Arbetssätt

Vi arbetar utifrån förskolans läroplan. Det gör vi med pedagogisk dokumentation som verktyg tillsammans med barnen. Utifrån ett demokratiskt arbetssätt lyssnar vi på barnens tankar, idéer och intressen. Genom den pedagogiska dokumentationen, planering, reflektion och utvärdering utvecklar vi vår verksamhet och undervisning.

På förskolan arbetar en pedagogista som vi har som tillgång vid våra pedagogiska råd. På dessa råd diskuterar vi kring litteratur, förhållningssätt, kunskapssyn och barnsyn.

För att främja barnens utveckling inom språk använder vi oss bland annat av tecken som stöd.