Grönbackens förskola

Grönbackens förskola.

Grönbackens förskola ligger på Härnön i ett grönt parkområde vid Brännaskolan med havsutsikt mot norra inloppet av hamnen. På förskolan finns fyra avdelningar med fem barngrupper.

Är ni nyfiken på vår verksamhet är ni välkomna att kontakta rektor.

Information

Fortbildningsdag 14 juni 2021.
All ordinarie personal är på utbildning. Om ni har behov av barnomsorg denna dag meddelar ni rektor så snart som möjligt, dock senast en vecka före datumet. Barnomsorgen kan komma att samordnas.

Kontaktinformation till förskolan

Humlan
Telefon: 0611-34 85 56 Mobil: 070-191 76 79
Nyckelpigan
Telefon: 0611-34 85 58
Mobil: 070-910 13 51

Trollebo
Telefon: 0611-34 85 57
Mobil: 070-300 46 72
Papegojan
Telefon: 0611-34 85 59
Mobil: 070-911 73 24

Köket
Telefon: 0611-34 85 54

Rektor
Monica Fahlén
Telefon: 072-527 91 74
E-post: monica.fahlen@edu.harnosand.se

Besöksadress
Skolgränd 2
871 31 Härnösand

Fördelning på avdelningar

Namn

Ålder

Humlan

1-2 år

Trollebo

2-3 år

Nyckelpigan

3-4 år

Papegojan

4-5 år

 

Våra lärmiljöer

Våra lärmiljöer skapas utifrån barnens intresse, nyfikenhet, behov och förutsättningar. Vi gör mötesplatser där barnen kan mötas och utbyta erfarenheter och tankar. Vi tror på det kompetenta barnet. Vår förskola vill ge dem möjligheter att utforska, upptäcka och lära tillsammans.

Förskolan har närhet till skog, strand, lekplatser, bibliotek och idrottsanläggning. Vi vistas ute minst en gång per dag.

Föräldrainflytande

På förskolan har vi ett föräldraråd som träffas vid behov. Syftet med det är att skapa en dialog mellan föräldrar, personal och rektor. Vi tar upp aktuella ämnen samt frågor där föräldrar ges möjlighet till inflytande i verksamheten.

Förskolan erbjuder utvecklingssamtal, föräldramöten, luciaframträdande, och en vårfest där föräldrar bjuds in och tar med sig egen mat att grilla tillsammans med barn och pedagoger.

Föräldrar är välkomna att besöka sitt barn på förskolan. Vi vill dock att man berättar detta i förväg.

Inskolning

Vi använder oss av en föräldraaktiv inskolning. Det innebär att du som vårdnadshavare är med ditt barn under inskolningen. Inskolningen anpassas efter ert barns behov, barnet kan i sin egen takt vänja sig vid förskolans rutiner och miljö. Det ger även vårdnadshavare en god inblick i förskolans verksamhet och får tid att lära känna våra pedagoger. När barnet känner sig tryggt lämnas de på förskolan.

Det viktigaste under inskolningen är att skapa trygghet och tillit både för barn och vårdnadshavare.

Kläder på förskolan

Här är en lista på kläder vi önskar att ni har på förskolan för att vi ska kunna vara ute med barnen. Barnens kläder ska vara märkta med namn.

Kläder att ha på förskolan

Höst och vår

Vinter

Sommar

Fodrade stövlar

Vinterfodrade stövlar

Solskyddsfaktor

Tunnare mössa

Varm mössa

Solhatt/keps

Tunnare vantar med tumme

2 par varma handskar

Springskor

Fodrade galonhandskar

Halskrage

Kort- och långärmad tröja

Fleecekläder

Overall

Ofodrade stövlar

Regnkläder gärna fodrat

Raggsockar

Regnkläder

Överdragsbyxor

Hjälm med grönt spänne


Skaljacka

 


 

Extra kläder

Antal

Kläder

2 st.

Tröjor med lång ärm

2 st.

Tröjor med kort ärm

3 par

Byxor

3 par

Strumpor

3 st.

Kalsonger eller trosor för de som inte använder blöja

Hållbar utveckling

Vi följer vår läroplan för förskolan. ”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling och aktivt delta i samhället” (Lpfö18).

Mer om vår verksamhet

Mål

Vår verksamhet formas av att alla ska kunna känna glädje, trygghet och delaktighet. Det gäller alla så som barn, personal och föräldrar. På förskolan ska det vara roligt och lärorikt där leken har en stor betydelse.

Vi vill ta hand om varandras kompetenser, förmågor och olikheter där alla är en tillgång.

Tillsammans vill vi utveckla en bra grund för ett livslångt lärande hos barnen med framtidstro.

Arbetssätt

Vi arbetar utifrån förskolans läroplan. Det gör vi med pedagogisk dokumentation som verktyg tillsammans med barnen. Utifrån ett demokratiskt arbetssätt lyssnar vi på barnens tankar, idéer och intressen. Genom den pedagogiska dokumentationen, planering, reflektion och utvärdering utvecklar vi vår verksamhet och undervisning.

På förskolan arbetar en pedagogista som vi har som tillgång vid våra pedagogiska råd. På dessa råd diskuterar vi kring litteratur, förhållningssätt, kunskapssyn och barnsyn.

För att främja barnens utveckling inom språk använder vi oss bland annat av tecken som stöd.