Sörgårdens förskola

Sörgårdens förskola.

Vi erbjuder en förskola där allas lika värde står i fokus. Trygghet, glädje och delaktighet ska tillsammans med varierande miljöer, inspirera till lek och lustfyllt lärande utifrån varje barns enskilda behov.

Sörgårdens förskola ligger centralt på fastlandet med närhet till Gådeåparkens härliga grönområden, sandstrand och stenlabyrint. Vi har nära till bland annat Technichus och biblioteket dit vi enkelt kan ta oss med en promenad.

Är ni nyfiken på vår verksamhet är ni välkomna att kontakta rektor.

Information

Fortbildningsdag 30 oktober 2019.
All ordinarie personal är på utbildning. Om ni har behov av barnomsorg denna dag meddelar ni rektor så snart som möjligt, dock senast en vecka före datumet. Barnomsorgen kan komma att samordnas.

Kontaktinformation till förskolan

Östan
Telefon: 0611-34 87 59, 070-351 99 21

Västan
Telefon: 0611-34 87 59, 070-359 97 23

Rektor
Malin Schéele
Telefon: 070-210 52 64
E-post: malin.scheele@harnosand.se

Besöksadress
Hospitalsgatan 8
871 31 Härnösand

Fördelning på avdelningar

Namn

Ålder

Östan

1-3 år

Västan

4-5 år

 

Våra lärmiljöer

Förskolan ligger nära Solenskolan som är en grundskola.
På vår gård har vi bland annat ”kompisgunga”, sandlådor och rutschkana. Detta blandat med ytor av gräs och ”sinnenas trädgård”.

Våra lokaler är uppdelade i Östan och Västan. På Östan går de yngre barnen 1-3 år och på Västan går de äldre barnen 4-5 år.
I våra lokaler finns bland annat:

  • Vår ”spegelsal” där det finns speglar och känseltavlor. Spegelsalen är ett ställe att upptäcka med våra sinnen. 
  • Ateljé
  • Ytor för lek och upptäckande

Sinnenas trädgård

I Sinnenas trädgård trivs barn och vuxna. Här finns växter, vattenfall, trädgårdssoffa, lusthus, kompost, silverkannor, odlingslådor, speglar, musik, trasmattor och en fjäril som är väldigt spännande.

Sörgårdens förskola fick projektmedel från Specialpedagogiska skolmyndigheten för att bygga Sinnenas trädgård.

Solbacka upplevelserum

Sinnesrum - Upplevelserum
Vår grundidé är att erbjuda barn i behov av särskilt stöd stimulering av sinnen enligt Snoezelenmetoden. Det gör vi i en anpassad miljö, och med ett speciellt förhållningssätt.

I vårt vita rum kan man stressa av i en skön vattensäng, njuta av lugn musik och uppleva olika ljuseffekter. I Trollhamn som är vårt naturrum händer spännande saker. Vatten porlar i dammen och jollen ligger vid bryggan. Vill man bara ta det lugnt och njuta går det bra i bollhavet till skön musik.

Vad är Snoezelenmetoden?
Ordet Snoezelen är sammansatt av två holländska ord; snuffelen ("lukta") och doezelen ("dåsa"). Innebörden i dessa två ord beskriver vad aktiviteten innehåller:

  • Att använda ett eller flera sinnen aktivt för att få information från omvärlden.
  • Att vila eller gå ner i varv.

Grundidén innebär att man erbjuder den funktionsnedsatte sinnesstimulering i en miljö kopplat till ett speciellt förhållningssätt. Det innebär att det följer med en person från vardagen för att hjälpa till och skapa en trygg atmosfär.

Medföljaren hjälper till att uppmuntra den funktionshindrade att ta initiativ, välja, utveckla lek, stimulera glädje och njutning. Denne måste även vara uppmärksam på de signaler som personen skickar ut och därmed vara öppen för det samspel som uppstår.

Tidsbokning och studiebesök
Ann Ramström  Sörgårdens förskola
Telefon: 0611-34 87 59 Mobil: 070-688 94 49

Besöksadress: Sörgårdens förskola Hospitalsgatan 8 C 871 30 Härnösand

Föräldrainflytande

Vi har under året olika aktiviteter som föräldrar bjuds in till som exempelvis föräldramöte, lucia och vår sommarfest.

Under våren erbjuder vi samtal gällande det enskilda barnet. Om vårdnadshavare önskar kan detta ske vid fler tillfällen. För att vårdnadshavare ska få en inblick i förskolans verksamhet skickar vi fyra gånger per år ut verksamhetsbrev. I breven kan man läsa om vad vi arbetar med och utforskar just nu.
Utöver det har vi en daglig kommunikation med vårdnadshavare om hur barnets dag varit.

Vårdnadshavare är varmt välkomna att besöka vår verksamhet efter överenskommelse med pedagogerna.

Inskolning

Vår inskolning brukar vara i tre dagar men ibland kan den bli längre. Under denna tid finns föräldern med vid alla situationer. Det innebär att barnet inte behöver känna sig orolig över att bli lämnat. Barnet kan i lugn och ro vänja sig vid förskolans rutiner och miljöer.

Föräldraaktiv inskolning innebär att ni som förälder får god inblick i verksamheten och får tid att lära känna oss på förskolan.

Kläder på förskolan

Här är en lista på kläder vi önskar att ni har på förskolan för att vi ska kunna vara ute med barnen. Barnens kläder ska vara märkta med namn.

Kläder att ha på förskolan

Höst och vår

Vinter

Sommar

Fodrade stövlar

Vinterfodrade stövlar

Springskor

Tunnare mössa

Varm mössa

Solhatt/keps

Tunnare vantar med tumme

2 par varma tumhandskar

Solskyddsfaktor

Fodrade galonhandskar

Halskrage

Kort- och långärmad tröja

Fleecekläder

Overall

Ofodrade stövlar

Regnkläder gärna fodrat

Raggsockar

Regnkläder


Hjälm med grönt spänne


 

Extra kläder

Antal

Kläder

2 st.

Tröjor med lång ärm

2 st.

Tröjor med kort ärm

3 par

Byxor

3 par

Strumpor

3 st.

Kalsonger eller trosor för de som inte använder blöja

Hållbar utveckling

Vi på Sörgårdens förskola är Grön flagg certifierade vilket är en utmärkelse man får från Håll Sverige rent.

Våra tre utvecklingsområden inom grön flagg är:  

  • Förskolegården
    Utifrån barnens ålder och intresse vill vi upptäcka och utforska insekter, fåglar och insekter på vår gård.
  • Årstider
    Vi följer årstidsväxlingar och upptäcker att naturen är föränderlig.
  • Trygghet
    I vår likabehandlingsplan är ett av våra mål att barnen ska känna trygghet. Det viktigaste är att vi pedagoger är närvarande och härvarande. Att vi pedagoger finns där barnen är. Vi ska lyssna och se barnen!

Vi arbetar för en giftfri förskola. Det innebär att vi rensar bort många gamla leksaker och när nytt material köps in är det viktigt att materialet är giftfritt och miljövänligt.

Mer om vår verksamhet

Våra mål

  • Språk och kommunikation har hög prioritet.
  • Föränderliga miljöer utifrån barnens intressen samt behov.
  • Barn, föräldrar och personal ska känna glädje, trygghet och delaktighet på vår förskola.
  • Hög kvalitet på pedagogisk dokumentation.

Vi erbjuder planerade aktiviteter och upplevelser med utgångspunkt i läroplanen. Vi planerar och strukturerar vår verksamhet utifrån barnens intressen.
På förskolan har vi ett rikt utbud av utforskande och inspirerande material som lockar barnen till samarbete, lärande och kreativt tänkande.

I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv - värden, traditioner och historia, språk och kunskaper - från en generation till nästa.

Pedagogistans roll och uppdrag

Att värna de demokratiska värdena genom att sammanlänka värdegrundsfrågor, styrdokument, teorier och litteratur med den vardag pedagogerna befinner sig i tillsammans med barnen. Bevaka hur dessa värden genomsyrar verksamheten.

Att i samarbete med skolledningen utveckla den pedagogiska verksamheten. Tillsammans med rektorerna hålla i övergripande delar såsom organisation och arbetssätt, stödja pedagogerna i kvalitetsredovisningar och lokala arbetsplaner.

Att driva lärgrupper/utvecklingsgrupper, t.ex. Pedagogiska rådet, workshops på Regnbågen. Hålla sig a´jour i den senaste forskningen, Ta fram litteratur och fortbildningsområden som är aktuella.

Att ta emot barngrupper, arbetslag och studiebesök i regnbågen.

Att delta i nätverket Förskoleforum i kommunen. Samverka med andra Pedagogistor och inspirera till möten förskolor emellan och till ökad samverkan med föräldrar och övriga samhället.

Att delta på arbetslagens reflektionstid, arbeta för en reflekterande kultur, ställa frågor, vara tankeväckare, igångsättare, ge nya infallsvinklar, uppmuntra och stödja pedagogerna. Ser till att tid och fokus hålls, att allas röst blir hörd och att minnesanteckningar skrivs, förvaras och följs upp.

Särskilt ansvara för att tillsammans med övriga pedagoger;

Bevaka att lärprocesser synliggörs och fortgår, genom att verksamheten och projekten, observeras, reflekteras, genomförs och utvärderas med hjälp av pedagogisk dokumentation. Dokumentationer och miljön ska visa vilket lärande som pågår på förskolan.

Arbeta för att den pedagogiska verksamheten struktureras efter det pedagogiska året.
Ständigt reflektera kring barnens miljö och möjlighet att mötas, uppleva, förundras, undersöka och utveckla olika uttryckssätt och reflektionsformer genom de ”100 språken”.

Stödja ett gemensamt utforskande hos barn, föräldrar och pedagoger genom arbete med undersökningsbara projekt. Hjälpa till att begränsa, fördjupa, analysera, sammanfatta och gå vidare.

Reflektera kring vårt förhållningssätt, arbetssätt, vår barnsyn, kunskaps- och lärandesyn.

Att vårdnadshavare får ta del av fyra verksamhetsbrev per år som även arkiveras på förskolan i kvalitetssäkringspärmen samt digitalt.

Övningsskola

Vår förskola är en så kallad övningsförskola. Det innebär att studenter från Mittuniveristetet gör sin verksamhetsförlagda utbildning hos oss. Alla pedagoger på förskolan har gått utbildning för det och vi har förskollärare som har utbildning inom handledning.