Modell av ett hus, en penna och en tumstock på en byggnadsritning

Ansökan om bygglov

Här kan du göra följande bygglovsansökningar

Nybyggnad
Här får du veta vilka handlingar du behöver lämna in när du söker bygglov för villa/småhus.

Komplementbyggnad
Byggnad som är ett komplement (tillägg) till en en- eller tvåbostadshus eller fritidshus (huvudbyggnad). Exempel på komplementbyggnad är garage, gäststuga, förråd, vedbod, lekstuga med mera. Eftersom en komplementbyggnad är ett komplement krävs att det finns en huvudbyggnad (bostadshus) inom fastighetsgränsen.

Uterum
Om du ska bygga en altan, en uteplats eller ett inglasat uterum kan du behöva bygglov. Det beror på hur stort du vill bygga och var din fastighet ligger.

Tillbyggnad
Här får du veta vilka handlingar du behöver skicka in när du söker bygglov för tillbyggnad.

Transformatorstation
Transformatorstationer kan vara små lokala nätstationer men även större anläggningar som används av fabriker eller hela städer. Transformatorstationer är alltid bygglovspliktiga oavsett storlek. Denna e-tjänst är främst anpassad för ansökningar som rör små  mätstationer.

Mur eller plank
Här får du veta vilka handlingar du behöver skicka in när du söker bygglov för mur eller plank.
Information om vad som räknas som mur eller plank. Länk till annan webbplats.

Ändring av fasadens utseende eller takmaterial
Här hittar du information om hur du söker bygglov för fasadändringar eller ändringar av tak.

Ändrad användning av byggnad
Den här blanketten använder du när det sker en förändring i hur en byggnad används. Ändrad användning är ett brett begrep som innefattar många användningar, även om det inte sker någon byggnadsteknisk förändring så krävs det fortfarande bygglov om det är en väsentlig förändring.

Att göra en studentlägenhet till en vanlig lägenhet är inte bygglovspliktigt då användningen inte förändras, att göra ett bostadshus till en restaurang medför förändrad användning och då krävs det bygglov.

På boverkets hemsida kan du läsa om mer om ändrad användning Länk till annan webbplats.

Nedan finns all information du behöver när du söker bygglov.

Så här ansöker du steg för steg

1. Ska du bygga i närheten av vattendrag? Då måste du söka strandskyddsdispens

Om du vill bygga i närheten av hav, sjöar, åar, bäckar och liknande vattendrag måste du ansöka om strandskyddsdispens även om inte byggnationen kräver bygglov eller anmälan.

Läs mer om strandskyddsdispens på Länsstyrelsens hemsida Länk till annan webbplats.

Läs mer om strandskydd i Härnösand

Ansök om Strandskyddsdispens här

2. Beställ kartunderlag

Nybyggnadskartan använder du som ett underlag för att göra en situationsplan Länk till annan webbplats. (tomtkarta) där du bland annat ska rita in var din byggnad ska placeras. Du kan beställa en nybyggnadskarta via vår e-tjänst eller på blankett. En kostnad tas ut för nybyggnadskartan. Vid mindre åtgärder kan du använda en enklare karta.

Beställ nybyggnadskarta Länk till annan webbplats.

3. Använd vår e-tjänst eller vår blankett för bygglov

Nu kan du börja fylla i din ansökan på den här sidan för e-tjänsten. Fyll i alla uppgifter som är aktuella för ditt bygge. Du hittar länk till e-tjänst och blankett längst ner på sidan.

Samtliga lagfarna ägare ska skriva under ansökningsblanketten.

4. Kontakta och anlita en kontrollansvarig

När du ska bygga villa eller småhus behöver du anlita en kontrollansvarig (KA). En kontrollansvarig ska vara certifierad av ett godkänt certifieringsorgan. Kontrollansvariga hittar du här hos Boverket. Länk till annan webbplats.

Du fyller i kontrollansvarig på vår blankett och skickar den med din bygglovsansökan. Din KA hjälper dig bland annat att ta fram en lämplig kontrollplan, identifiera avfall och återanvändbara byggprodukter som bygg- och rivningsåtgärder kan ge upphov till.

Anmäl kontrollansvarig

5. Gör i ordning de handlingar som krävs för komplett ansökan

Anmälan om kontrollansvarig

Du måste anmäla vem du har anlitad som kontrollansvarig.

Anmäl kontrollansvarig

Förslag till kontrollplan

För nybyggnad av bostadshus behövs en anpassad kontrollplan, anlitad kontrollansvarig hjälper dig att ta fram en sådan. Tänk på att kontrollplanen måste innehålla uppgifter om vilka byggprodukter som kan återanvändas och hur dessa ska tas om hand.

Du behöver inte skicka in kontrollplanen när du ansöker om bygglovet, men den ska lämnas in i tid för tekniskt samråd som hålls efter att beslut om bygglov fattats.

Situationsplan

Situationsplan Länk till annan webbplats. i skala 1:500. Nybyggnadskartan använder du som ett underlag för att göra en situationsplan Länk till annan webbplats. (tomtkarta) där du bland annat ska rita in var din byggnad ska placeras. På situationsplanen anger du huvudmått på byggnaden, mått till fastighetsgräns från byggnaden, var infart och parkering ska vara samt planerad färdig sockelhöjd/golvhöjd.
Exempelbild av en situationsplan för bygglovsansökan av nybyggnadFörstora bilden

Tryck på bilden för att förstora upp den

Fasadritningar

Fasadritningar Länk till annan webbplats. i skala 1:100. Fasadritningarna ska redovisa samtliga fasader. Redovisa också befintlig markhöjd och eventuellt ny markhöjd invid byggnaden på dessa ritningar.
Exempelbild av en fasadritning för bygglovsansökan av NybyggnadFörstora bilden

Tryck på bilden för att förstora upp den

Planritning

Planritning Länk till annan webbplats. i skala 1:100. På planritningen redovisar du planlösningen. I badrum och kök ska fast inredning redovisas. Placering av dörrar och fönster ska framgå liksom eventuella nivåskillnader. När det gäller åretruntboende ställs krav på tillgänglighet Länk till annan webbplats.. Det innebär att huset måste utformas så att även någon som sitter i rullstol kan bo i huset. Exempelvis måste invändiga dörröppningar ha ett fritt passagemått på 80 cm, badrummet måste vara tillräckligt stort för att kunna svänga runt med en rullstol och nivåskillnader inom ett och samma plan ska undvikas. På fritidshus ställs inte dessa krav.
Exempelbild av en planritnng för bygglovsansökan av nybyggnad.Förstora bilden

Tryck på bilden för att förstora upp den

Sektionsritning

Sektionsritning Länk till annan webbplats. i skala 1:100. Ange byggnadens grundläggningssätt, konstruktion samt rumshöjd.
Exempelbild av en sektionsritning för bygglovsansökan av nybyggnad.Förstora bilden

Tryck på bilden för att förstora upp den

Krav på ritningarna

Alla ritningar ska redovisas på vitt, ej rutat papper. De ska vara skalenliga och fackmannamässigt utförda.

6. Skicka in ansökan och handlingar

Skicka ansökan och dina ritningar till oss. Du kan använda e-tjänsten eller skicka via e-post: byggarenden@harnosand.se 

Om du postar din ansökan är adressen:
Samhällsförvaltningen
871 80 Härnösand

Du kan också lämna in din ansökan direkt till servicecenter i Sambiblioteket.

Besöksadress
Universitetsbacken 3A
871 31 Härnösand
Telefon: 0611-34 80 40
E-post: servicecenter@harnosand.se

Vad händer efter att vi tagit mot din ansökan?

Vi handlägger ditt ärende och du får ett beslut inom 10 veckor från det att ärendet är komplett. Observera att om ärendet inte är komplett och du har glömt att skicka in de handlingar som efterfrågas tar ditt ärende längre tid. Vid mer komplicerade ärenden som kräver mer utredning får tiden förlängas med högst 10 veckor.

Under handläggningstiden görs en bedömning av din ansökan för att se om din planerade åtgärd bland annat stämmer överens med gällande detaljplan och omgivningen.

Bra och tydlig ansökan/ritningar innebär kortare handläggningstid!

Hur mycket kostar ditt bygglov?

Nybyggnad av ett en- eller tvåbostadhus

Avgift

Enligt gällande detaljplan

33 600 kr

Liten avvikelse från detaljplan

39 900 kr

Utanför planlagt område

42 700 kr

Nybyggnad av ett fritidshus med högst två bostäder

Avgift

Enligt gällande detaljplan

31 500 kr

Liten avvikelse från detaljplan

37 800 kr

Utanför planlagt område

40 600 kr

Planavgift kan tillkomma

Startbesked - innan du bygger

Du får inte påbörja din åtgärd innan du har fått ett startbesked Länk till annan webbplats.. Startbeskedet får du efter tekniskt samråd med handläggaren. Information om vad som gäller i ditt ärende hittar du i bygglovsbeslutet.

Handlingar att lämna innan startbesked

Innan du får börja bygga måste du ha ett startbesked Länk till annan webbplats.. Det får du efter att ett tekniskt samråd Länk till annan webbplats. har hållits. Inför detta möte ska du lämna in ytterligare handlingar:

Arbetsplatsbesök

Arbetsplatsbesök görs en eller flera gånger under byggtiden. På det tekniska samrådet bestäms när samhällsförvaltningen kommer på ett arbetsplatsbesök. Vid arbetsplatsbesöket ska också kontrollansvarig vara med.

Slutbesked

När du byggt klart måste du få ett slutbesked Länk till annan webbplats. innan du börja använda ditt hus. Kontakta din handläggare för att boka tid för slutsamråd Länk till annan webbplats..

För att få ett slutbesked måste du skicka in vissa handlingar och begära slutbesked. Signerad och underskriven kontrollplan Länk till annan webbplats. ska lämnas in. Övriga handlingar och dokumentation som krävs innan slutbesked framgår av startbesked, och kontrollplanen. När alla krav är uppfyllda får du ett slutbesked och byggnaden får börja användas.

Behöver du veta mer?

Behöver du veta mer?

Bli kontaktad av en bygglovshandläggare

Fyll i ett formulär där du kort beskriver ditt ärende så blir du kontaktad av en bygglovshandläggare.
Formulär för kontakt med bygglovshandläggare

Kontakta bygglovsavdelningen

Här får du svar på enklare frågor.
Telefon: 0611-34 81 71
Telefontid måndag, onsdag och fredag klockan 10.00-12.00
E-post: bygglovladan@harnosand.se

Boka tid med en bygglovshandläggare

Här kan du boka tid med en bygglovshandläggare. Du kan välja att få rådgivning via videolänk eller vanligt telefonsamtal.

Boka tid via vår e-tjänst

Skicka in handlingar i ett pågående ärende
E-post: byggarenden@harnosand.se